Foto: Suzanne van Emmerik, projectmedewerker JINC

YESS INTERVIEWT: Suzanne van Emmerik, projectmedewerker JINC

Auteur: Auteur: YESS International Consultants

“Iedereen groeit met JINC“, is het motto van de non-profit organisatie. JINC werkt samen met bedrijven om kinderen van 8 tot 16 jaar een goede start te geven op de arbeidsmarkt. JINC strijdt voor een maatschappij waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt. YESS sprak met projectmedewerker Suzanne van Emmerik over haar veelzijdige beroep:

Hoe ziet een gemiddelde dag bij JINC eruit voor jou?

“Geen dag bij JINC is hetzelfde. Als projectmedewerker houd ik me bezig met het organiseren van het project Carrière Coach. Dit is een project waarbij professionals uit het bedrijfsleven met vierdejaars vmbo-leerlingen in gesprek gaan over hun vervolgkeuze voor een opleiding. Dat kan er als volgt uit zien: Met een tas vol kennismakingsspellen, beroepentests en mijn laptop fiets ik vanuit mijn huis in Amsterdam Oost naar een school in Nieuw West, waar 20 vrijwilligers de eerste bijeenkomst van het project gaan bijwonen. Ze volgen een training van JINC en maken daarna kennis met de leerlingen die ze de komende maanden gaan coachen.

Geen dag bij JINC is hetzelfde.

Na deze bijeenkomst ga ik terug naar kantoor: er staat een werkoverleg met mijn teamgenoten op de planning. Ik werk daarna mijn mail weg en geef de school waar ik zojuist was een terugkoppeling. Tot slot heb ik nog een externe afspraak met een bedrijf: we mogen een presentatie geven over onze organisatie, wat mogelijk kan leiden tot een mooie samenwerking!”

Wat zijn de drie redenen dat je voor de rol van projectmedewerker bij JINC hebt gekozen?

1. Ik heb zelf een pedagogische achtergrond en vind het ontzettend waardevol en leuk om mijn kennis op dat gebied over te brengen aan zoveel mogelijk mensen: hoe voer je nou een goed gesprek met een leerling van 15 uit een heel andere leefwereld dan jij?

2.Elke keer op een school brengen we mensen / werelden met elkaar in verbinding. Dat levert zowel bij de leerlingen als bij de vrijwillige coaches mooie inzichten op.

3. In het begin lag mijn focus veel op de vrijwilligers en de organisatie met scholen. Later kreeg ik meer met de bedrijvenkant van mijn werk te maken. Ik ging bijvoorbeeld in gesprek met bedrijven om de mogelijkheden voor een samenwerking te bespreken. Die kant van mijn werk was ontzettend onbekend voor mij en ik vond dat in het begin heel spannend, totdat ik in ging zien dat we bedrijven ook iets te bieden hebben. Met de meeste bedrijven gaan we een langdurige samenwerking aan, waarbij we altijd op zoek gaan naar de toegevoegde waarde voor de leerlingen, het bedrijf én de medewerkers van dat bedrijf.

Elke keer op een school brengen we mensen / werelden met elkaar in verbinding. Dat levert mooie inzichten op.

Welke doelen heb je jezelf gesteld voor het komende jaar in deze baan?

“Het komende jaar ga ik me onder andere bezighouden met de vernieuwing van het project Carrière Coach. Ik wil me wat meer verdiepen in het didactisch vormgeven van het project en goed onderzoeken wat inhoudelijk gezien werkt voor de leerlingen én de vrijwilligers.”

Wat is de grootste uitdaging die je tot nu toe bent tegen gekomen? Hoe heb je dit opgepakt en wat heb je er van geleerd?

“Als projectmedewerker heb je veel diverse taken. Je organiseert de projecten, je denkt mee over de inhoud van die projecten en tegelijkertijd is relatiebeheer met zowel scholen als bedrijven belangrijk. Je moet daarnaast niet bang zijn om voor groepen mensen te spreken. Ik heb geleerd hoe ik meerdere ballen in de lucht kan houden en heb mijn grens hierin leren kennen én leren aangeven.”

Hoe wil je je verder ontwikkelen en wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Ik heb bij JINC nog heel veel te leren over hoe alles in het bedrijfsleven werkt. Op den duur zou ik nog meer op zoek willen gaan naar de mogelijkheden om een brug te slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, want ik heb het gevoel dat beiden elkaar op nog veel meer vlakken kunnen versterken. In welke hoedanigheid en bij wat voor organisatie dat is, zal de toekomst uitwijzen.”

“Het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen elkaar op nog veel meer vlakken versterken.”

#YESSNEWSS overzicht

Suzanne van Emmerik is projectmedewerker bij JINC. YESS steunt JINC; een organisatie die kinderen van 8 tot 16 jaar helpt bij een goede start op de arbeidsmarkt. Vanuit de visie dat ieder kind talent heeft, een visie waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Alle YESS-ers dragen hun steentje bij in de verschillende JINC-projecten; van sollicitatie-trainingen tot carrière-coaching.

Yessnewss:

Heb je interesse om elke drie maanden onze nieuwsbrief te ontvangen? Schrijf je in voor #YESSNEWS  en ontdek onze laatste artikelen, interviews en updates.


Klik hier voor een compleet overzicht van onze vacatures.